Nu het internet de belangrijkste bron is voor mensen om hun vakantie te boeken, zijn positieve beoordelingen steeds belangrijker geworden. Ga maar eens na: als je zelf op het punt staat een vakantie te boeken, zijn het waarschijnlijk de beoordelingen van accommodaties die de doorslag geven. Je zult eerder geneigd zijn een vakantiewoning met positieve beoordelingen te boeken dan eentje met slechts drie sterren. Het is bijna ongekend hoe belangrijk positieve beoordelingen op jouw vakantiewoning zijn. Dus we geven hierbij een aantal tips hoe je kan voorkomen dat er negatieve beoordelingen op jouw vakantiehuis binnenkomen.
Ruim tachtig procent van de vakanties wordt via het internet geboekt. Het is dus niet alleen belangrijk om hier goed zichtbaar (en vindbaar) te zijn, maar ook om te zorgen dat mensen jouw vakantiewoning boeken. En een belangrijk onderdeel van het wel of niet boeken van een vakantiewoning is de aanwezigheid van positieve beoordelingen.
Tachtig procent van de vakanties wordt online geboekt, positieve beoordelingen geven hierbij de doorslag.
Bij Vakantiehuisnu.nl heeft het verzamelen van beoordelingen ook hoge prioriteit omdat wij op deze manier weten of de geboekte vakantiewoningen worden gewaardeerd door vakantiegangers. Via ons back-end systeem kan je gemakkelijk jouw gasten vragen om een beoordeling achter te laten. Maar er gaat natuurlijk veel meer schuil achter dit onderwerp. Om een 5-sterren beoordeling te krijgen, moet het vakantiehuis dat je verhuurt ook wel vijf sterren waard zijn.
Online beoordelingen worden vaak door de vakantieganger gezien als persoonlijke aanbevelingen. De recensies hebben niet alleen invloed op of er wel of niet geboekt wordt, maar helpen ook mee vertrouwen te scheppen, er zijn ten slotte dan al eerdere gasten geweest. Beoordelingen zijn een doorslaggevende factor in het boeken van een vakantiewoning. Als verhuurder is het dus belangrijk deze zoveel mogelijk in de hand te werken.
5 tips om te zorgen voor positieve beoordelingen
Tip 1. Wees eerlijk in je advertentie
Het is belangrijk dat gasten een realistisch beeld van je vakantiewoning krijgen in de advertentie. Het gaat er om dat de gast niet teleurgesteld is zodra hij je woning binnenkomt omdat deze er anders uitziet dan in de advertentie. Zet dus niet te veel in scene als je de foto’s gaat maken. Laat het huis zoals het is en bewerk de foto’s minimaal zodat het een eerlijke weergave is van de woning. Ook de beschrijving van de vakantiewoning moet natuurgetrouw zijn. Probeer het niet te veel op te leuken door extraatjes toe te voegen die er misschien helemaal niet zijn.
Tip 2. Gastvrijheid staat bovenaan
Voor gasten gaat het niet alleen om het huis maar ook om de beleving. Zorg dat ze zich, meer dan, welkom voelen bij aankomst. Zorg bijvoorbeeld voor een flesje wijn of wat vers fruit op tafel bij binnenkomst. Laat ook weten dat je gedurende hun volledige verblijf beschikbaar bent voor informatie en het beantwoorden van vragen, dat zorgt ervoor dat de gasten zich welkom voelen.
Tip 3. Update je woning
Kijk regelmatig of alle eigenschappen van de vakantiewoning die je verhuurt nog up-to-date zijn. Niets is zo vervelend als een koffiezetapparaat dat niet meer werkt, of een missende waterkoker. Mocht je bordspelletjes aanbieden in je vakantiewoning (extra service-tip!) denk er dan ook even over na om deze door te lopen en kijken of alles nog volledig is.
Tip 4. Goede communicatie
Het lijkt wat overdreven, maar ga er bij de communicatie vanaf het begin af aan vanuit dat het voor je toekomstige gasten de eerste keer is dat zij een vakantiewoning huren. Bij het huren van vakantiewoningen van een particulier, hebben enkele mensen namelijk zo hun twijfels en het is goed om die zo snel mogelijk weg te nemen. Dit doe je door open en gemakkelijke communicatie. Als je toekomstige gasten merken dat er ze met een echt, toegankelijk persoon te maken hebben waar ze bij terecht kunnen voor vragen, dan zal ze dit geruststellen en gaan ze sneller tot een boeking over.
Ook na de boeking is het behouden van goede communicatie echter nog erg belangrijk. Geef ze voldoende informatie, bijvoorbeeld in de vorm van een welkomstmap, bij aankomst en zorg dat je tijdens hun verblijf beschikbaar bent voor vragen. Goede communicatie maakt de beleving van een vakantiewoning zoveel positiever, en dat resulteert weer in positieve beoordelingen!
Tip 5. Vraag om beoordelingen
Zoals we eerder al aangaven is het met het boekingssysteem van Vakantiehuisnu.nl erg gemakkelijk om je gasten om beoordelingen te vragen. Veel gasten zullen hier namelijk zelf niet aan denken, dus is het helemaal niet zo gek om ze eraan te helpen herinneren dat het een mogelijkheid is om een beoordeling achter te laten.
Hoe vraag je om een beoordeling?
- Log in bij je account
- Klik op ‘bewerken’
- Scrol links naar ‘beoordelingen’ en kies daarna voor ‘beoordelingen aanvragen’
- Kies de gewenste gasten uit, of voeg een nieuwe toe, en kies ervoor om deze gasten om een beoordeling te vragen.
- De gast in kwestie ontvangt daarna een e-mail met een link naar het beoordelingsformulier