Potentiële gasten kennen jouw vakantiehuis natuurlijk nog niet, dus hoe zorg je ervoor dat ze toch jouw vakantiehuis boeken? De sleutel tot succes: de advertentie! Met een aansprekende, onberispelijke en duidelijke advertentietekst kan je de toekomstige gast overhalen. De experts van Vakantiehuisnu.nl geven tips voor het schrijven van een succesvolle advertentietekst voor jouw vakantiehuis.
Naast het plaatsen van goede foto’s en belangrijke informatie zijn aansprekende teksten de belangrijkste voorwaarde voor een succesvolle advertentie. Het is belangrijk om de advertentie daarom te zien als een flyer die regelmatig moet worden bijgewerkt.
We weten allemaal dat het schrijven van goede teksten moeilijk kan zijn. Professionele teksten die enerzijds geoptimaliseerd zijn voor zoekmachineresultaten en anderzijds emoties losmaken zijn des te moeilijker. Maar geen zorgen, je hoeft geen uitgebreide roman te schrijven om je potentiele gasten over te halen tot een boeking.
Duidelijke beschrijvingen
In een advertentietekst voor jouw vakantiehuis is het echter wel belangrijk om het huisje en de omgeving duidelijk te beschrijven. Geef waardevolle informatie weer en zorg dat iedereen zich welkom voelt. Het draait vooral om persoonlijkheid. Je gasten voelen zich pas welkom als de tekst authenticiteit uitstraalt. Daarnaast het is allerbelangrijkste dat je eerlijk bent. Kleine leugentjes for goodwill en overdrijvingen worden snel ontdekt en vallen niet in goede aarde bij de vakantiegangers. Het is essentieel om de kunstmatigheid van een reclamefolder te vermijden. Maar hoe zorg je ervoor dat je teksten enthousiasmeren, duidelijk zijn en de gast een beetje in vakantiestemming brengt?
3 stappen tot een advertentietekst voor je vakantiehuis
De volgende tips zijn bedoeld om in drie stappn een duidelijke advertentietekst voor je vakantiehuis te schrijven.
Stap 1: Neem de tijd en definieer een duidelijk doel
Neem rustig de tijd om de advertentie en tekst op te stellen. Rustig nadenken over het doel van de tekst helpt heel erg om hem daarna vorm te geven. Wil je zoveel mogelijk gasten of juist een beperkte groep die misschien wat meer per nacht betaalt? Wil je vooral zomers geboekt zijn of zijn de winters een beter moment? Door zulke vragen van te voren te beantwoorden, zal het schrijven van de advertentietekst veel sneller gaan.
Stap 2: Wie is jouw belangrijkste doelgroep?
Vooral als je accommodatie in een populaire vakantieregio ligt, is het belangrijk om je te onderscheiden met de tekst. Het moet duidelijk maken waarom gasten juist jouw vakantiehuis moeten boeken in plaats van die van de concurrent. Succesvolle advertenties richten zich daarom vanaf het begin op de vakantiegast. Begin te denken zoals jouw huurders. Wat is er zo bijzonder aan jouw vakantiehuis? Hoe verschilt het zich van andere? En waarom komen enkele gasten meerdere keren terug?
Beantwoord de volgende vragen voordat je aan de slag gaat met het opstellen van de tekst:
- Wat zou de gast overtuigen om voor jouw woning te kiezen?
- Welke eigenschappen maken jouw vakantiehuis zo bijzonder?
- Wat zijn de voordelen van jouw accommodatie ten opzichte van vergelijkbare woningen in de buurt?
- Voor welk type vakantie is jouw vakantiewoning perfect geschikt en waarom?
- Welke vrijetijdsactiviteiten en excursies zijn bijzonder leuk om te ondernemen in de omgeving?
Stap 3: Formuleer een aansprekende tekst
Door rustig de tijd te nemen voor de eerste twee stappen, kan je nu beginnen met het maken (of herzien) van verschillende onderdelen van de advertentie. Probeer volledig gebruik te maken van de tekst- en beschrijvingsvelden die beschikbaar zijn in de advertentie. En doe dit met de juiste bewoording. Het is niet alleen de informatie die telt maar ook het taalgebruik waarmee het is geschreven. Laat je passie van het scherm spatten zodat je je betrokkenheid kan laten zien. Als je tekst daarna duidelijk is opgeschreven, is de kans erg groot dat je geïnteresseerde vakantiegangers kan overtuigen.
In een notendop: een paar do’s & don’ts voor de perfecte advertentietekst voor je vakantiehuis
✅ Do’s voor een succesvolle advertentietekst voor je vakantiehuis
- Zorg voor een prettig leesbare tekst. Opsommingen zijn niemand’s beste vriend;
- Noem het belangrijkste verkoopargument aan het begin;
- Doe een check en zorg dat er geen zin langer dan 25 woorden in de tekst staat;
- Leg informatie uit. Feiten weergeven is goed, maar soms is het handig voor de gast om wat extra achterliggende informatie te krijgen;
- Schrijf emotionele teksten en kies voor een directe klantbenadering. “Verheug je op ontspannende uren op het priveterras met bijbehorende barbecue”;
- Onderscheidingen en referenties zijn van belang. Het ziet er goed uit als je bepaalde onderscheidingen hebt gekregen, dat schept meer vertrouwen bij de (buitenlandse) gasten;
❌ Don’ts voor een advertentietekst voor je vakantiewoning
- Geen lijsten. Probeer in volzinnen te schrijven;
- Geen afkortingen. Schrijf de woorden voluit, dit bevordert de leesbaarheid van de tekst;
- Geen hoofdletters. We snappen dat je enthousiast bent over je eigen woning, maar schreeuwen in hoofdletters is nergens goed voor;
- Geen ‘bijzondere’ woorden gebruiken. Elke lezer van de tekst moet deze kunnen begrijpen, dus gebruik begrijpelijke taal;
- Plaats geen directe contactgegevens. Het kan een verleiding zijn om dit wel te doen, maar veel platformen staan dit niet toe. Zorg dat je advertentie, en account, niet geblokkeerd worden en bedwing jezelf om te veel persoonlijke informatie weg te geven;
- Geen gekopieerde teksten gebruiken. Als je op een verschillende websites of platforms dezelfde teksten gebruikt, komt dat de zichtbaarheid in zoekmachines niet ten goede. Herschrijf je teksten dus altijd een beetje om te voorkomen dat ze als duplicaat gezien worden.
Hoe benut je Vakantiehuisnu.nl voor een perfecte advertentietekst voor je vakantiehuis?
Ons platform is natuurlijk gemaakt om jouw vakantiehuis succesvol mee te verhuren. Daar hebben we ook met het bouwen van advertenties rekening mee gehouden. Bij het aanmaken van een advertentie voor je vakantiehuis kan je op Vakantiehuisnu.nl vijf tekstvelden gebruiken. Wij raden aan om die ook allemaal optimaal te benutten. We lopen ze hieronder even met je door zodat je niks over het hoofd kan zien.
1. De titel
De titel mag alleen de naam van de woning bevatten. Benoem hier geen verdere details rondom kamers of andere eigenschappen van het huis.
Voorbeeld “Vakantiehuis de Rode Molen” of “Vakantiewoning Thea”
2. De korte beschrijving
De korte beschrijving kan bepalen of een bezoeker door wil klikken op je volledige advertentie. Beschrijf hier daarom kort en bondig de voordelen en bijzonderheden van je vakantiehuis. Mis hier sowieso het type accommodatie en de ligging van het pand niet.
Voorbeeld: “Gezellige villa met ruim zwembad middenin de natuur in het mooie Toscane”
3. De uitgebreide beschrijving
Hier kan je het vakantiehuis zo gedetailleerd mogelijk beschrijven en de voordelen benadrukken. Wat maakt jouw vakantiewoning zo uniek? Vermijd daarbij ‘speciale’ woorden die alleen in de branche bekend zijn. Als jouw toekomstige gasten via een zoekmachine zoeken, komen ze niet op de advertentie terecht.
Vermijd in dit gedeelte ook zeker de simpele lijsten van uitrustingskenmerken. Hiermee loop je namelijk het risico dat vakantiegangers verveeld door je advertentie zullen scrollen en niet tot boeking overgaan. Maak er altijd een goedlopende tekst van en voer vervolgens relevante informatie in onder het menu-item ‘Apparatuur’.
Voorbeeld: De grote tv met BluRay-speler en de gratis wifi zorgen voor vermaak voor jong en oud. De moderne ingerichte open keuken biedt alles voor een gezamenlijk ontbijt, lunch en diner met het hele gezin.
4. De beschrijving van het gebied
Beschrijf hier de omgeving en de naam van de plaats en regio. Je hoeft niet te veel dromerige teksten te schrijven over de omgeving, de glooiende weilanden en de wijdse blikken, want vaak zoeken vakantiegangers al in een specifieke locatie als ze op zoek zijn naar een vakantiehuis. Dus pas op om hier al te filosoferende teksten neer te zetten. Extraatjes van de omgeving zijn natuurlijk altijd leuk om te vermelden!
5. Je contactgegevens
Pak dit niet te anoniem aan en stel je persoonlijk voor. We leven in een tijd van toenemende onzekerheid en iedereen wil vanaf het begin een goed gevoel hebben. Door jezelf voor te stellen en je connectie met de omgeving en/of vakantiewoning op te schrijven, wek je sympathie en vertrouwen op bij potentiële gasten.
Doe de test!
Heb je een tekst geschreven? Leg hem dan een nachtje weg en pak ‘m er de volgende dag pas weer bij. Lees hem door vanuit het oogpunt van de gast en stel jezelf enkele vragen.
- “Is het duidelijk waarom ik deze vakantiewoning moet boeken?”
- “Wekt de verhuurder vertrouwen op?”
- “Word ik enthousiast gemaakt om deze woning te boeken?”
Is je antwoord op deze drie vragen nee, dan moet je idealiter nog eens door de tekst gaan. Probeer kleine dingen aan te passen en kijk of het dan volledig naar wens is. Mocht je het lastig vinden, schroom dan niet om mensen om hulp te vragen. Je kan ook online veel freelance tekstschrijvers vinden die voor een klein bedrag een succesvolle advertentietekst voor jouw vakantiehuis schrijven.
Veel succes en plezier!