Je vakantiehuis succesvol verhuren lijkt misschien een flinke opgaaf, maar eigenlijk komt het op 7 basisbeginselen neer. Als je onze 7 tips naloopt, ben je een stuk dichterbij het succesvol verhuren van je vakantiehuisje.
Wil je een vakantiewoning, chalet, bungalow of huisje in de natuur verhuren zonder gedoe? Wij geven 7 tips die je helpen om voldoende gasten te ontvangen en die ook terug te laten komen!
1. Zorg voor een goede eerste indruk
Zoals overal is de eerste indruk de belangrijkste. Zorg dus voor de mogelijke gasten van jouw vakantiewoning dat deze goed is, zodat ze op een prettige en goede manier aan hun vakantie beginnen. De eerste indruk van vakantiegangers start bij de advertentie van jouw vakantiewoning. Zorg hierbij dat de foto’s passen bij de sfeer en uitstraling van jouw woning, zodat de gasten meteen weten waar ze mee te maken hebben.
2. Locatie
Vaak zijn mensen specifiek op zoek naar een vakantiewoning op een speciale locatie, maar het komt ook regelmatig voor dat ze weten in welke provincie ze bijvoorbeeld willen zijn, maar niet weten waar precies. Hier kan je goed op inspringen door in je advertentie duidelijk aan te geven wat er zo speciaal is aan de ligging van jouw vakantiewoning.
3. Zorg dat alle informatie duidelijk is
Als je de gasten hebt overgehaald om jouw woning te boeken, is het belangrijk dat alle informatie rondom jouw vakantiehuis compleet is. Niets is zo’n grote afknapper (en onderwerp van geschil) als onverwachte kosten. Wees duidelijk in wat ze boeken en wat de voorwaarden zijn, zodat er geen onduidelijkheden ontstaan.
4. Concurrentie
Natuurlijk is ook op de vakantiewoningen markt de concurrentie erg groot, vooral als jouw woning in een gewilde toeristische locatie bevindt, kan de concurrentie gekmakend zijn. Zorg er daardoor voor dat je niet alleen de basis aanbiedt in jouw huis maar ook een aantal extra’s. Ligt je woning bijvoorbeeld in de bergen en heb je veel ski-vakanties, dan kan een sauna vaak een doorslaggevende factor zijn. Als je meer zomervakantiegangers op bezoek hebt, is het goed om te bedenken waar zij wellicht behoefte aan hebben (een zwembad? Fijne buitenkeuken?) probeer een extraatje te bieden door in deze vraag te springen. Dat zorgt ervoor dat de gasten zich bij jou zullen melden en niet bij de buurman.
5. Prijs
Succesvol verhuren van je vakantiewoning hangt niet alleen af van de eigenschappen van de woning, maar ook van de prijs. Naast dat de huurprijs van je vakantiewoning duidelijk en transparant moet zijn om vragen en verwarring te voorkomen, is het ook erg belangrijk dat je de juiste prijs bepaalt. Het gaat hierbij niet om de goedkoopste te zijn, maar om de juiste prijs aan te bieden voor de doelgroep die je wilt bereiken. De prijs bepalen is een belangrijk aspect en eentje waar je wat extra tijd voor moet nemen, maar dat betaalt zich onmiddelijk uit.
6. Voorzieningen
Natuurlijk is er een basis-niveau waar elke vakantiewoning aan zou moeten voldoen, denk aan een passend aantal stoelen bij het aantal gasten en voldoende servies en bestek zodat er niet direct na elke maaltijd afgewassen hoeft te worden, maar er zijn ook extraatjes waarmee je de klant tevreden kunt houden. Wifi in de vakantiewoning is ondertussen niet meer een luxe maar meer een basis-kenmerk geworden. Maar denk ook aan een afwasmachine, genoeg handdoeken en een iet-wat uitgebreidere keuken dan enkel twee pannen. Als mensen wat langer in je woning verblijven, kan het namelijk zijn dat ze graag wat uitgebreider koken en dan moet de mogelijkheid er wel naar zijn.
Wat ook een leuke extra is, is om een map met informatie neer te leggen. Dit laat je persoonlijke band met de omgeving en het huis zien, maar is ook perfect om onmisbare informatie als telefoonnummers en wifi-wachtwoord in te zetten.Het hoeft geen uitgebreid document te zijn, maar een kleine tip-lijst van activiteiten in de omgeving wordt altijd erg gewaardeerd. Mooie bijkomstigheid: als je ervoor zorgt dat dit document volledig is, heb je kans dat je na het inchecken vrij weinig meer met de gasten te doen hebt en je niet elke vraag hoeft te beantwoorden.
7. Reviews
Als je gasten eenmaal geweest zijn, is het goed om ze nog eens te bercihten of ze een review kunnen achterlaten op de website waar ze jouw vakantiewoning geboekt hebben. Wij hebben een auitomatische optie voor herinnering nadat het verblijf is afgesloten geimplementeerd zodat je als verhuurder niet meer over na heoft te denken. Reviews zijn namelijk voor andere toekomstige gasten een belangrijk zetje in de rug om een woning wel of niet te boeken.